Alles wat je moet weten over kogeldruk en je fietsendrager

Je wilt kamperen met de caravan en de fietsen gaan mee. Leuk! Maar hoe zit het ook al weer met de kogeldruk? Wat is het risico van een te hoge kogeldruk en hoe bereken je dit? In dit artikel duiken we dieper in de wereld van kogeldruk en laten we zien waarom het een cruciaal aspect is voor een zorgeloze caravanervaring.

Eerste publicatiedatum:
Voor het laatst bijgewerkt op:
Het gewicht van de fietsendrager, de caravan en de belading wordt kogeldruk genoemd. Hoe bereken je het maximum wat de auto aankan? Lees meer.

Wat is kogeldruk?

Kogeldruk wordt ook wel verticale kogeldruk genoemd die verwijst naar de hoeveelheid gewicht of druk die wordt uitgeoefend op de trekhaakkoppeling van je voertuig wanneer je een caravan trekt. Het is de kracht waarmee de caravan naar beneden drukt op de trekhaak van je auto. Dit is een van de meest belangrijke elementen bij het veilig trekken van een caravan. Het is van invloed is op de stabiliteit en het rijgedrag van het voertuig.

Een juiste kogeldruk is belangrijk.
Als de kogeldruk te laag is: de caravan kan gaan slingeren. Hierdoor wordt het voertuig instabiel. Dit kan ongelukken veroorzaken.
Als de kogeldruk te hoog is: dit kan de besturing van het trekkende voertuig beïnvloeden, wat ook gevaarlijk kan zijn!

Wat is de beste kogeldruk?

De beste kogeldruk tijdens het rijden met een caravan moet minimaal vier procent van het totale gewicht van de caravan zijn, maar mag niet onder de 25 kilogram vallen.

Een praktijkvoorbeeld verduidelijkt waarom dit belangrijk is: bij kampeertests vertoonde een auto met een aanhangwagen en een kogeldruk van slechts 25 kilogram al slingerneigingen bij iets meer dan 90 km/u. Toen de kogeldruk met 50 kilogram werd verhoogd tot 75 kilogram, trad dit verschijnsel pas op bij een snelheid van 113 km/u.

Caravan kogeldruk meten

Hoe kun je nou de kogeldruk van de caravan meten of zelf berekenen? Geef je de caravan jaarlijks een check bij een garage? Vraag of zij de kogeldruk voor je kunnen meten. Lukt dit niet? Het berekenen van de juiste kogeldruk is geen rocket science, maar het vereist wel nauwkeurigheid en aandacht voor detail. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Plaats de caravan op een vlakke ondergrond: zorg ervoor dat de caravan op een stabiele, horizontale ondergrond staat voordat je begint met meten. Dit zorgt voor een nauwkeurige berekening van de kogeldruk.

2. Plaats een kogeldrukmeter op de trekhaak: een kogeldrukmeter is een speciaal gereedschap dat is ontworpen om de kogeldruk te meten. Plaats de meter op de trekhaak van je voertuig en zorg ervoor dat deze goed is bevestigd. Hier kun je een goede kogeldrukmeter kopen. Je kunt ook op Marktplaats.nl kijken of er iets in de buurt te koop is.

3. Til de koppeling van de caravan op: koppel de caravan aan de auto, zodat het gewicht volledig op de trekhaak rust.

4. Lees de meting op de kogeldrukmeter: kijk op de kogeldrukmeter om de meting af te lezen. Dit is de hoeveelheid kogeldruk die wordt uitgeoefend op de trekhaak.

5. Vergelijk de meting met de specificaties: controleer de specificaties van je voertuig en caravan om te bepalen wat de aanbevolen kogeldruk is. De autofabrikant stelt de maximale kogeldruk vast en deze informatie is te vinden op het typeplaatje van de trekhaak, vaak aangeduid als "vertical load" of "verticale kracht". Daarnaast staat het vermeld in de officiële voertuigdocumenten van uw auto. Het betreft hier niet het kentekenbewijs, maar de documentatie die specifiek bij het voertuig hoort.

6. Pas de kogeldruk aan indien nodig: als de gemeten kogeldruk niet overeenkomt met de aanbevolen waarde, pas deze dan aan door de belading in de caravan aan te passen. Je kunt de kogeldruk verhogen door zwaardere items naar voren in de caravan te verplaatsen of verlagen door deze naar achteren te verplaatsen. De kogeldruk staat dus los van het totale gewicht van de caravan.

Mag je een fietsendrager meenemen?

Het meenemen van een fietsendrager op je caravan kan een fijne manier zijn om je fietsen mee te nemen. Het is echter belangrijk om te begrijpen dat er specifieke regels en beperkingen zijn met betrekking tot het gebruik van fietsenrekken op caravans.

1. Kies het juiste fietsenrek: zorg ervoor dat je een fietsenrek kiest dat geschikt is. Er zijn speciale fietsenrekken op de markt die zijn ontworpen om stevig op de achterkant van een caravan te worden bevestigd. Deze rekken zijn ontworpen om trillingen en schokken op te vangen die kunnen optreden tijdens het rijden. Er zijn ook fietsendragers voor op het autodak, of op de autoachterklep. De fietsendrager op de dissel van de caravan is het meest gebruikelijk. Die kan gemakkelijk op de dissel bevestigd worden. Echter, houd bij deze drager extra rekening met de kogeldruk. Het gewicht van de fietsendrager zit dan immers direct boven de kogel.

2. Controleer de maximale belasting: elk fietsenrek heeft een maximale belasting die het kan dragen. Zorg ervoor dat je dit gewicht niet overschrijdt en dat het totale gewicht van de fietsen en het rek binnen de specificaties van het fietsenrek blijft. Een gewone fiets weegt gemiddeld tussen de 16 en 21 kg. Een elektrische fiets weegt gemiddeld 26 kg. Houd er rekening mee dat je fietsendrager dit gewicht aankan.

3. Zorg voor zichtbaarheid en verlichting: wanneer je een fietsenrek op je caravan installeert, moet je ervoor zorgen dat de verlichting en kentekenplaat van je caravan nog steeds zichtbaar zijn. Dit kan vereisen dat je extra verlichting toevoegt aan het fietsenrek.

4. Controleer lokale wetten: de regels met betrekking tot het gebruik van fietsenrekken kunnen variëren afhankelijk van het land en de regio waarin je reist. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de lokale wetten en voorschriften met betrekking tot fietsenrekken.

5. Overweeg de invloed op de kogeldruk: het toevoegen van een fietsenrek op de caravan kan de kogeldruk beïnvloeden. Het extra gewicht aan de achterkant van de caravan kan de kogeldruk verminderen, wat van invloed kan zijn op de stabiliteit van het voertuig. Het is belangrijk om de kogeldruk opnieuw te berekenen nadat het fietsenrek is geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat deze binnen de aanbevolen grenzen valt. Een onstabiele wegligging heeft ook effect op de banden van de caravan. Meer technische weetjes over de caravanbanden lees je hier.

Met de fiets op avontuur! | Alles over caravans
Met de fiets op avontuur!

Praktijkvoorbeeld kogeldrukberekening

Stel je hebt een caravan met een lege massa van 730 kg. Dit heb je opgezocht aan de hand van je kenteken op deze website. Je weet dat je de caravan hebt beladen met ca. 65 kg. (De tentstokken, luifel, kleding en andere persoonlijke spullen dragen hieraan bij.) Het totale gewicht is nu 795 kg. De kogeldruk zou hiervan vier procent moeten zijn, mits alles evenwichtig is verdeeld, wat neerkomt op 31,8 kg. Je plaatst een fietsendrager op de dissel die geschikt is voor twee elektrische fietsen, deze weegt 20 kg. Je twee elektrische fietsen wegen ieder 23 kg zonder accu.

De totale kogeldruk zou worden: 31,8 (caravan) + 20 + 42 = 97,8 kg. Op je auto en trekhaakdocumentatie staat dat de maximale kogeldruk 100 kg mag zijn. Deze opstelling is dus toegestaan! Dit is wel vrij hoog en kan het rijgedrag beïnvloeden. In deze situatie zou het verstandig zijn om veel van je belading aan de achterzijde van de caravan-as te plaatsen.

Conclusie

Welke kogeldruk bij jouw caravan hoort? Dat vereist dus wel een beetje rekenkracht. Weet je nu de regels voor het gebruik van fietsenrekken bij het trekken van een caravan? Het is van essentieel belang voor een veilige en plezierige caravanervaring. Door de juiste kogeldruk te berekenen en aan te passen en door te zorgen voor een geschikt fietsenrek, kun je met vertrouwen de weg op gaan en genieten van je caravan. Heb je nog geen geschikte camping gevonden waar je kunt gaan fietsen? Bekijk onze andere leuke blogs voor inspiratie. Fijne vakantie!

Afbeeldingen

Bekijk hieronder de afbeeldingen. Swipe naar rechts om meer te bekijken. Tik op een afbeelding om te vergroten.

No items found.

Veelgestelde vragen

Geef je de caravan jaarlijks een check bij een garage? Vraag of zij de kogeldruk voor je kunnen meten. Lukt dit niet? Het berekenen van de juiste kogeldruk is geen rocket science, maar het vereist wel nauwkeurigheid en aandacht voor detail. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Plaats de caravan op een vlakke ondergrond
2. Plaats een kogeldrukmeter op de trekhaak

3. Til de koppeling van de caravan op

4. Lees de meting op de kogeldrukmeter

5. Vergelijk de meting met de specificaties

6. Pas de kogeldruk aan indien nodig

Het toevoegen van een fietsenrek op de caravan kan de kogeldruk beïnvloeden. Het extra gewicht aan de achterkant van de caravan kan de kogeldruk verminderen, wat van nadelige invloed kan zijn op de stabiliteit van het voertuig. Over het algemeen heb je het gewicht het liefst zo dicht mogelijk bij de auto. Het is belangrijk om de kogeldruk opnieuw te berekenen nadat het fietsenrek is geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat deze binnen de aanbevolen grenzen valt. Een onstabiele wegligging heeft ook effect op de banden, het brandstofgebruik en de veiligheid van de caravan.

De beste kogeldruk tijdens het rijden met een caravan moet minimaal vier procent van het totale gewicht van de caravan zijn, maar mag niet onder de 25 kilogram vallen.

Kogeldruk, ook wel verticale kogeldruk genoemd, verwijst naar de hoeveelheid gewicht of druk die wordt uitgeoefend op de trekhaakkoppeling van je voertuig wanneer je een caravan trekt. Het is de kracht waarmee de caravan naar beneden drukt op de trekhaak van je auto. Dit is een van de meest belangrijke elementen bij het veilig trekken van een caravan. Dit omdat het van invloed is op de stabiliteit en het rijgedrag van het voertuig.

Een juiste kogeldruk is belangrijk.
Als de kogeldruk te laag is: de caravan kan gaan slingeren. Hierdoor wordt het voertuig instabiel. Dit kan ongelukken veroorzaken.
Als de kogeldruk te hoog is: dit kan de besturing van het trekkende voertuig beïnvloeden, wat ook gevaarlijk kan zijn!

Tags bij dit artikel
Klik op een tag om andere artikelen met hetzelfde onderwerp te vinden.